Elbilar tål kyla och vinter

Drönarfoto av väg med bilar i vintern. Källa Image by invisiblepower from Pixabay

Ny del i serien om elbils-myter: funkar elbilen även i Norrbotten med långa och kallar vintrar? Oväntat men sant: Elbilen är mest överlägsen vintertid.

Det finns två fina fördelar med elbilen när det är kallt:

- Den fungerar bättre än en fossilbil i sträng kyla, startar alltid.
- Den blir snabbare varm. Ingen kupévärmare på golvet och du sparar installation av motorvärmare. Moderna elbilar har värmeisolerade batterier som värms med värmeelement på vintern.

Det är ju bra och bekväm, men kommer man dit man ska även i vintern? Svaret är att räckvidden för de allra flesta användningsområden fullt tillräkligt. Omfattande tester har gjorts i projektet CELLER-i i Älvsbyn med följande resultat:

• Men en bil som står parkerad över helgen vid -20 grader kommer man fortfarande mer än 10 mil med bilar som Golf, ZOE, IONIQ, i3, Leaf, mfl. (batterier på 27 - 41 kWh).
• Ett litet batteri leder till stor andel räckviddsminskning vid kallstart i kyla.
        o Tesla 90 kWh = 40 mil sommar - 30 mil vinter
        o Zoe 42 kWh = 22 mil sommar - 14 mil vinter
        o Ioniq 28 kWh = 18 mil sommar - 10 mil vinter

OBS! Räckvidden påverkas också kraftig av hur högt tempo man kör och av höjdskillnader!

Publiceringsdatum:

Innehållsansvarig: Silva Herrmann