Vattenkrafttekniker

Läs vad Anette Olsson, student på Yh Vattenkrafttekniker i Jokkmokk, berättar om den tvååriga utbildningen.

Anette går andra året av den två år långa utbildningen till Vattenkrafttekniker. Hon har bara positiva saker att säga om både utbildningen, de arbetsplatser hon varit på under sin LIA och om skolan.

”Just nu läser vi en kurs transformator och mättransformator där det ingår mycket matte. Den biten kan vara lite svår, men vi har en bra lärare och det är en intressant kurs. Tur att jag var med linjemontörerna på min sista LIA så jag fick lite hum om vad en transformator är. ”

Eleverna gör totalt 26 veckor LIA fördelat på tre perioder hos något av de företag som ingår i ledningsgruppen för utbildningen; EON, Fortum, Skellefteå Energi och Underhåll eller Vattenfall. LIA står för Lärande i Arbete och är praktik där varje period har en egen kursplan som ska följas.

Anette är en av sex tjejer som går på utbildningen och totalt är det 20 elever i klassen.

”Att vara tjej på utbildningen fungerar bra, även på praktiken. Det finns inte många tjejer på företagen, men man får ett bra bemötande och känner sig uppskattad. Man får bjuda på sig själv lite och ta egna initiativ för att hänga med ut på jobb, men man lär sig jätte mycket.”

Innan Anette började utbildningen i Jokkmokk hade hon arbetet som försäljare i 12 år, ett arbete som hon själv tycker har gett henne bra erfarenhet i kommunikation med människor.

”Att kunna talite olika folk och prata för sig och med människorna är viktigt.”

Anette tycker inte att man behöver ha gått någon teknisk utbildning på gymnasiet för att söka till denna utbildning.

”Jag behövde göra något nytt eftersom mitt förra jobb upphörde, så jag hörde talas om utbildningen av en kompis, så jag kolla runt lite och tänkte, varför inte. Visste inget om vattenkraft. Det enda jag visste var att jag ville söka mig till ett mansdominerande yrke där lönerna är bättre – än t ex inom handels. Så jag slängde in en ansökan och kom in.”

Yrkesrollen har olika utfall. I utbildningen lär sig eleverna mycket om själva processen men de får även fördjupade kunskaper om en kraftanläggnings olika delar som generator, turbin och hydraulik.

”Utbildningen kan leda till så många andra inriktningar än just vattenkraft. Man kan söka jobb på vindkraft t ex, man jobbar ju med generator och turbin. Men jag vill stanna i Norrbotten”.

Om skolan i Jokkmokk har Anette bara positiva ord. Hon tycker att själva huset är ”den finaste skolbyggnaden jag någonsin varit i – underbara lokaler”.

Hon berättar att lärarna är trevliga och bra. Själva Jokkmokk däremot har inte mycket att erbjuda som tillfällig inflyttad men fritiden spenderas med andra klasskamrater och gymmet är välbesökt.

”Vi brukar samlas och grilla ihop men vi har också varit och fiskat. Också tar vi promenader tillsammans.”

Anette bor på ”gamla Länkarna” som är ett nytt studentboende som Jokkmokks Hus erbjuder studenter som kommer till Jokkmokk. Där bor de flesta från klassen och det är helt ok enligt Anette.

Utbildningen har ett intag kvar för hösten 2013 och varje höst är det 24 nya studenter som startar. I år startade vi dessutom upp utbildningen på distans mot Ludvika och Östersund, eftersom ett av företagen som är med i utbildningen behövd fler sökanden från de områdena. Vi fick tre elever i Ludvika och åtta i Östersund. Det är i de områdena som t ex Fortum behöver mycket arbetskraft och nästa år blir det Mora som får fungera som distansort istället för Ludvika.

Monica Wennberg, utbildningsledare Yh Lapplands Lärcentra Jokkmokk

Information om utbildningen hittar du här>>>